خط٠تعلیق کیسے ایجاد Ûوا؟
رضوان عطا
لکھا Ûوا خوب صورت ÛÙˆ تو نظررک جاتی ÛÛ’ اور بار بار دیکھنے Ú©Ùˆ بھی جی چاÛتا ÛÛ’Û” خطوط Ú©ÛŒ کشش اپنی Ø¬Ú¯Û Ù…Ú¯Ø± تØ+ریر ایک ضرورت پوری کرتی ÛÛ’Û” جب آواز Ú©Ùˆ آڈیو Ú©ÛŒ صورت قید کرنا ممکن Ù†Ûیں تھا تو کسی ٹھوس Ø´Û’ پر Ù„Ú©Ú¾Û’ Ø+رو٠اس Ú©Ù…ÛŒ Ú©Ùˆ پورا کرتے تھے۔تØ+ریر Ú©ÛŒ مدد سے ابلاغ دور دوراور کئی زمانوں تک ممکن Ûوا۔ ابتدائی دور میں انسان Ù†Û’ Ø+ر٠تخلیق کیے تو ÙˆÛ Ø¨Ú¾Ø¯Û’ تھے لیکن جمال Ú©ÛŒ Ø+س اس میں کمال پیدا کرتی گئی۔ مختل٠طرØ+ Ú©Û’ رسم الخط وجود میں آئے اور ان میں سے بÛت سے مٹ گئے۔ اس عمل میں سیاست، معیشت، عسکریت اور مذÛب Ù†Û’ اÛÙ… کردار ادا کیا۔ ساتویں اور آٹھویں صدی عیسوی تک مسلمان کرÛÙ” ارض Ú©Û’ ایک وسیع Ø+صے Ú©Ùˆ زیر کر Ú†Ú©Û’ تھے۔ نتیجتاً Ù†Û ØµØ±Ù Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… پھیلا Ø¨Ù„Ú©Û Ø®Ø·ÛÙ” عرب میں بولی اور Ù„Ú©Ú¾ÛŒ جانے والی زبان عربی ان علاقوں میں متعار٠Ûوئی۔ اس زبان Ù†Û’ مختل٠نسلوں اور ثقاÙتوں Ú©Ùˆ مربوط بنانے میں معاونت کی۔ مذÛبی Ùˆ علمی Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§Ù†ØªØ¸Ø§Ù…ÛŒ زبان Ûونے Ú©Û’ باعث اس Ú©ÛŒ Ù…Ûارت پانے Ú©ÛŒ اÛمیت دوچند ÛÙˆ گئی Ù„Ûٰذا عربی Ú©Û’ Ø+رو٠تÛجی Ú©Ùˆ رنگ Ùˆ نسل Ú©Û’ امتیاز سے بالا متنوع خطوں Ú©Û’ مسلمانوں Ù†Û’ اختیار کر لیا۔ عربی خط Ú©Û’ بارے میں Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ú†Ú¾Ù¹ÛŒ صدی عیسوی میں Ø¬Ø²ÛŒØ±Û Ù†Ù…Ø§ عرب Ú©ÛŒ سلطنت٠بترا میں ارتقا پذیر Ûوا۔ مسیØ+ÛŒ دنیا میں رائج Ûونے والے لاطینی رسم الخط Ú©Û’ برخلا٠عربی دائیں سے بائیں Ù„Ú©Ú¾ÛŒ جاتی ÛÛ’ اور عربی Ú©Û’ بنیادی 28 Ø+رو٠تÛجی میں بعض Ú©Û’ اوپر، نیچے اور اندر نقطے ڈالے جاتے Ûیں۔ اس خط Ú©ÛŒ ایک خصوصیت ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ میںایک Ø+ر٠دوسرے سے جڑ کر اپنی Ø´Ú©Ù„ بدل لیتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø¨Ø¯Ù„Ø§ÙˆÙ” اسے Ù¾ÛŒÚ†ÛŒØ¯Û Ú©Û’ ساتھ ساتھ Ù¾Ùرکشش بناتا ÛÛ’Û” شروع ÛÛŒ سے عربی رسم الخط میںدو رجØ+ان دیکھنے میں آئے۔ ایک طر٠ایسے طرز Ú©ÛŒ ضرورت تھی جس میں روانی ÛÙˆ ØªØ§Ú©Û ØªØ+ریر Ú©ÛŒ رÙتار متاثر Ù†Û ÛÙˆ Û” دوم ÙˆÛ Ø®Ø· جو قواعد Ùˆ ضوابط Ú©ÛŒ سختی سے پاسداری کرے Û” مؤخر الذکر میں خط٠کوÙÛŒ کا نام آتا ÛÛ’Û” خطاطوں Ú©Û’ Ù„Ú©Ú¾Û’ قرآن مجید Ú©Û’ ابتدائی نمونے اسی خط میں ملتے Ûیں۔ بعد ازاں اس Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ù†Ø³Ø® Ù†Û’ لی۔ دوسری طر٠Ûسپانوی مسلمانوں Ù†Û’ Ú©ÙˆÙÛŒ سے متاثر ایک خط مغربی Ú©Ùˆ ترقی دی۔ آج پاکستان میں ÛÙ… خط نستعلیق استعمال کرتے Ûیں۔ عمر Ú©Û’ وسط Ú©Ùˆ Ù¾ÛÙ†Ú†Û’ Ø®ÙˆØ§Ù†Ø¯Û Ø§Ùراد جانتے Ûیں Ú©Û Ø§Ø³Û’ تختیوں پر قلم دوات Ú©Û’ ذریعے بڑی Ù…Ø+نت سے سکھایا جاتا تھا۔ اس میں قلم صر٠آگے Ù†Ûیں بڑھتا Ø¨Ù„Ú©Û Ø+رو٠کے جڑنے پر اسے کبھی بÛت نیچے اور کبھی بÛت اوپر Ù„Û’ جانا پڑتا ÛÛ’Û” Ú©Ûا جا سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø±Ø¯Ùˆ Ú©Ùˆ اس خط Ú©ÛŒ لت Ù„Ú¯ Ú†Ú©ÛŒ ÛÛ’ اور Ûماری آنکھیں اس Ú©ÛŒ عادی بن Ú†Ú©ÛŒ Ûیں۔ اس وقت آپ Ú©ÛŒ نظر جس Ø±ÙˆØ²Ù†Ø§Ù…Û Ù¾Ø± ÛÛ’ ÙˆÛ Ø®Ø· نستعلیق Ú©Û’ ایک انداز ÛÛŒ میں ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø®Ø· Ú©ÙˆÙÛŒ اور نسخ سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù¾ÛŒÚ†ÛŒØ¯Û ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø³ میں جب الÙاظ ایک دوسرے سے ملتے Ûیں تو ان Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ بÛت بدل جاتی ÛÛ’Û” اس خط میں بعض اوقات ایک ایک Ø+ر٠کو دیکھنے Ú©ÛŒ ضرورت Ù†Ûیں پڑتی Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ شبیÛÛ Ø³Û’ ÛÛŒ Ù„Ùظ Ù¾Ûچانے جاتے Ûیں۔ نستعلیق Ú©ÛŒ طرØ+ تعلیق کا شمار خوبصورت خطوط میں Ûوتا ÛÛ’ لیکن اس Ú©Û’ ارتقا Ú©Û’ پس٠پشت بعض ضرورتیں کارÙرما تھیں۔ عربی رسم الخط ایران اور ترکی تو Ù¾Ûنچا لیکن ÛŒÛاں Ú©ÛŒ زبانیں مختل٠تھیں اور ان میں ایسی آوازیں موجود تھیں جو عربی میں Ûیں ÛÛŒ Ù†Ûیں۔ ÛŒÛاں عربی رسم الخط Ú©Ùˆ عام لوگوں Ú©Û’ استعمال Ú©Û’ لیے ڈھالا… Ø+رو٠تÛجی میں اضاÙÛ’ Ú©ÛŒ ضرورت Ú©Ùˆ دوسرے خطوں میں پورا کیا گیا۔ ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ø±Ø¨ÛŒ سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø+رو٠تÛجی Ùارسی میں Ûیں اور اس سے بھی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø±Ø¯Ùˆ میں۔ اس Ú©Û’ ساتھ نئے طرز متعار٠Ûوئے۔ ÛŒÛÛŒ ÙˆÛ Ø¹Ù…Ù„ ÛÛ’ جس Ú©Û’ نتیجے میں Ø®Ø·Û Ø§ÛŒØ±Ø§Ù† Ú©Û’ منشیوں یا کاتبوں Ù†Û’ خط تعلیق Ú©ÛŒ بنیاد رکھ دی اور اسی سے بعدازاں نستعلیق Ù†Û’ جنم لیا۔ تعلیق Ú©Û’ معنی Ûیں لٹکانا، چپکانا اور جوڑنا Ûیں۔ تعلیق ایک رواں خط ÛÛ’ جس میں قلم رکتا Ù†ÛÛŒÚºÛ”ÛŒÛ Ø³Ø±Ø¹Øª سے Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ Ú©ÛŒ ضرورت Ú©Ùˆ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ù“Ø³Ø§Ù†ÛŒ سے پوری کرتا ÛÛ’Û” اس میں Ø+ر٠ÛÛŒ Ù†Ûیں دوسرے Ù„Ùظ بھی جوڑ دیے جاتے Ûیں ØªØ§Ú©Û Ù‚Ù„Ù… Ú©ÛŒ سیاÛÛŒ ختم Ûونے تک روانی قائم رÛÛ’ اور دوات میں اسے تب ÛÛŒ ڈبویا جائے جب لازمی ÛÙˆÛ” اس میں جن دو خطوں Ù†Û’ مدد Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø±Ù‚Ø¹Û ÛŒØ§ رقاع اور توقیع Ûیں۔ اس خط Ú©Û’ Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ میں سÛولت اوررÙتار دونوں کا خیال رکھا گیااور ÛŒÛ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø´Ú©Ø³ØªÛ ØµÙˆØ±Øª میں بھی موجود ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø¯Ú©Ú¾Ù†Û’ میں بÛت جاذب اور خوبصورت لگتا Ûے۔رÙتار Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ سرکاری مراسلت اسی خط میں Ûوتی تھی۔ پس اسے خط٠ترسل بھی Ú©Ûا گیا Û” ایک دور میں اس Ú©Ùˆ مشرقی ممالک میں بÛت Ùروغ Ø+اصل Ûوا۔ امرا اور سلاطین اس خط Ú©Ùˆ بÛت پسند کرتے تھے۔ ایران میں ارتقا پذیر Ûونے والے اس خط میں غالباً خطے Ú©ÛŒ قبل از اسلام روایات اور تØ+ریری Ù…Ûارت کا بھی عمل دخل ÛÛ’Û” اس خط کا موجد Ø+سن بن Ø+Ùسین بتلایا جاتا ÛÛ’Û” تاÛÙ… موجد Ú©Û’ بارے میں اختلا٠پایا جاتا ÛÛ’Û” اس خط Ú©Ùˆ ترقی دینے والوں اوراولین Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ù…ÛŒÚº Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ø§Ø¨ÙˆØ§Ù„Ø¹Ø§Ù„ØŒ اØ+مد بن علی شیرازی، منصور بن Ù…Ø+مد بھبھانی، سلطان علی مشÛدی، درویش Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ù…Ù†Ø´ÛŒØŒ نجم الدین مسعود، Ø´Ûاب الدین، Ø®ÙˆØ§Ø¬Û ØªØ§Ø¬ سلیمانی، Ù…Ø+مد اسÙزاری، ابراÛیم استرآبادی، Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± الدین، عبدالØ+ئی منشی استرآبادی اور دیگر شامل Ûیں۔ وقت Ù†Û’ اس خط Ú©Ùˆ Ú©Ù… Ùˆ بیش متروک کر دیا ÛÛ’ اور اب ÛŒÛ ØµØ±Ù Ø®Ø·Ø§Ø·ÙˆÚº Ú©Û’ درمیان Ø±Û Ú¯ÛŒØ§ ÛÛ’ لیکن دراصل ÛŒÛÛŒ ÙˆÛ Ø®Ø· ÛÛ’ جس Ù†Û’ نستعلیق اور نستعلیق Ø´Ú©Ø³ØªÛ Ú©Û’ لیے Ø±Ø§Û Ûموار Ú©ÛŒ جو دنیا Ú©Û’ بعض Ø®Ùطوں میں آج بھی مقبول ÛÛ’Û”